pondelok 5. augusta 2013

RECENZIA: Niall Leonard - Drvič

Strhujúci román od muža, ktorý sa oženil s Päťdesiatimi odtieňmi sivej

Sedemnásťročný Londýnčan Finn Maguire je dyslektik so záznamom v registri trestov, ktorý sa pretĺka ako predavač v reštaurácii s rýchlym občerstvením a žije so svojím nevlastným otcom, neúspešným hercom. Finnovi sa celý život obráti naruby, keď jedného dňa nájde svojho otca zavraždeného. Polícia ho považuje za hlavného podozrivého, a tak musí zápasiť s časom, aby očistil svoje meno a zistil, kto jeho otca nenávidel natoľko, že ho zabil. Odpovede hľadá v nemilosrdnej džungli londýnskeho podsvetia, odhaľuje temné tajomstvá a zisťuje, že človeka dokážu najviac raniť tí, ktorým verí...

Niall Leonard je manžel úspešnej E L James, preto sa od jeho knihy veľa očakáva. Všetci sú zvedaví, či Niall dokázal prekonať svoju úspešnú manželku alebo zostane iba v jej tieni. Pre svoju knihu si vybral tému, ktorá nie je vôbec podobná tej, s ktorou sa vyhrala jeho žena. Niallova kniha nie je síce kvantitou podobná Päťdesiatimi odtieňom, no za to kvalitou sa k nej veľmi približuje, aj keď bol Drvič v niektorých častiach trošku slabší. Ale o tom potom, zoberieme to pekne od začiatku.

Hlavný hrdina, Finn, je veľmi netypickou postavou. Väčšinou sa stretávame s postavami, ktoré sú (doslova) symbolom dokonalosti, nemajú ani jednu chybičku. Za to Finn ich narobil poriadne veľa a rozhodne to nie je milé, zlaté decko, ktoré by si priala každá mama. Už ako malého ho jeho matka opustila, jeho nevlastný otec je neúspešný herec, jeho šéf je idiot, jeho práca otrasná. Dokonalá idylka, že? Finn si myslel, že to už ani nemôže byť horšie, až pokým nenašiel svojho otca zavraždeného. Pokiaľ čakáte, že bude teraz Finn od rána do večera roniť slzy, mýlite sa. Zoberie to flegmaticky, podľa mňa až príliš flegmaticky vzhľadom na to, že to bola jeho jediná blízka osoba. Vo svete, v ktorom Finn žije, takáto vražda nič neznamená. Dokonca aj policajti to berú len ako ďalší, obyčajný prípad, ktorý treba čo najskôr vyriešiť. Pre mňa ako čitateľa to však bolo niečo iné, keďže žijem v úplne inom prostredí, kde zrovna vraždy nie sú na denno dennom poriadku.

Čo sa týka Finna, rozhodne sršal poriadnou dávkou odvahy, veď ktorý sedemnásťročný chlapec sa rozhodne hľadať nejakého zabijaka. Celkovo však pôsobil letargicky, bol stále nad vecou, až ma tá jeho pokojná povaha niekedy rozčuľovala. Jeho flegmatizmus však naruší Zoe, dievča, ktorá knihu poriadne oživí. Práve v jej blízkosti sa správal Finn rozpačito, možno aj trošku nervózne. Ja som si ho práve v týchto pasážach mimoriadne obľúbila, pretože konečne odhodil svoju masku a ukázal city. Navyše Zoe bola príjemným rozptýlením, pretože sa autor niekedy až príliš vložil do Finnových vnútorných monológov a nechýbali ani zdĺhavé opisy. Niall dej príjemne natiahol a až do posledných strán bola kniha naplnená akciou a rôznymi zvratmi, vďaka ktorým som dokázala Niallovi odpustiť niektoré nudné pasáže.

Celkovo si kniha zaslúži 4 lajky. Moje pocity boli po celý čas zvláštne, dokonca ani teraz neviem, čo si mám o knihe myslieť. Miestami bola skvelá, prekvapivá, nedalo sa od nej odtrhnúť oči, no potom som mala zase pocit, že sa autorovi už voľajako nechce. Drvič rozhodne nie je typickou knihou, ani žiadnou sladkou somarinou.  Autor nám ukázal, aká dokáže byť dôvera klamná a ako nás môžu zraniť práve tí, ktorým najviac dôverujeme.

Za poskytnutie recenzného výtlačku by som chcela poďakovať internetovému kníhkupectvu Literama. Knihu si môžete kúpiť tu.