streda 13. decembra 2017

Jeden z nás klame - Karen M. McManusová

Tajomstvá, ktoré vyplávajú na povrch, vás môžu zničiť.

V jedno popoludnie sa piati stredoškoláci, ktorých na prvý pohľad nič nespája, ocitnú po škole, hoci nič zlé nespravili – vraj. Vzorná študentka Bronwyn, ktorá nikdy neporušila žiadne pravidlo, bejzbalová hviezda Cooper, ktorá vie len to, čo sa deje na ihrisku, krásavica a „typická“ blondína Addy, ktorá sa snaží zatajiť trhliny vo svojom živote, darebák Nate, ktorého od kriminálu delí azda len krôčik, a outsider Simon, autor počítačovej aplikácie, na ktorej si študenti strednej školy Bayview High môžu prečítať bulvárne klebety o svojich spolužiakoch. Všetci sa dobre bavia, okrem samotných aktérov. Práve na druhý deň Simon plánoval zverejniť na nete ďalšie pikantné historky. Už to však nestihne, pretože v škole náhle zomrel. Podľa vyšetrovateľov jeho smrť nebola nehoda. A zrazu sú všetci štyria podozriví z jeho vraždy.
Keď som sa púšťala do tejto knihy, nič som o nej nevedela. Nezisťovala som si dopredu žiadne informácie, nečítala recenzie, proste som mala pocit, že sa do tejto knižky musím pustiť len tak. Už po prvom prečítaní anotácie som vedela, že to nie je moje typické čítanie a že podobnú knihu by ste v mojej knižnici hľadali len márne. Aj to bol jeden z dôvodov, prečo som sa do tohto titulu púšťala - či ma dokáže oslniť natoľko, aby som v budúcnosti opäť siahla do tohto žánru. A či to dokázal?

"Ani jeden z nich nemal toľko skúseností, aby dokázal udržať kamennú tvár, keď šlo do tuhého."

V podstate by sa dalo povedať, že ide o akýsi tínedžerský triler. Máme tu vraždu, študentov, ktorí sú do nej (asi?) zapletení, tajomstvá, ktoré si každý z nich vláči so sebou. Postupne sa odhaľuje, čo sa skrýva za ich maskami a aký by mohli mať dôvod k tomu, aby spáchali vraždu. Musím uznať, že celá zápletka bola vymyslená perfektne. V podstate som až do posledných strán netušila ako celý príbeh dopadne a koniec ma poriadne prekvapil. Autorka sa s týmto nápadom pohrala a ja oceňujem, že taký dobrý motív nezabila predvídavosť. Pravdaže, aj ja som tipovala, kto to mohol spraviť, pohrávala som sa so svojou fantáziou, čo bol podľa mňa aj zámer autorky. Okrem toho má veľmi dobrý štýl písania, ktorý si ma získal. Skvelou voľbou boli aj krátke kapitoly, ktoré čitateľa nenudili, ale naopak, nútili ho čítať ďalej. Dej sa zbytočne neťahal a autorka do neho zapojila len to najdôležitejšie. Bola som prekvapená, že okrem hlavnej dejovej línie sa rozvíjalo aj niekoľko ďalších. Nechýbala romantická zápletka, rodinné a priateľské vzťahy, závisť. Autorka skvelo vykreslila aj školské prostredie, poukázala na to, že práve dychtivosť po úspechu môže zničiť niekoľko vzťahov aj životov. V poslednej dobe mi oveľa viac sedí neidealizované prostredie, kde sa ukazuje aj tá negatívnejšia stránka sveta. Skvelou voľbou bolo aj školské prostredie, kde téma vraždy môže byť poriadne tabu a príliš veľa autorov by po nej radšej nesiahlo. 

"Nemala som najmenší dôvod na smiech, no i tak som sa v duchu nemo usmiala."

Začiatok sa trošku ťahal a bol rozpačitý, ale neskôr ako keby autorka nabrala odvahu a naplno sa do príbehu vžila. Možno ste si všimli, že duálne rozprávanie príbehu je moje obľúbené, dokonca čím viac postáv, tým som začínam byť radšej. Skvelým ťahom bolo aj to, že Karen dala priestor každej postave, jednotlivé kapitoly sa striedali z rôznych pohľadov a vy ste tak mali možnosť preniknúť do hlavy každej z nich, pozrieť sa na situáciu z ich perspektívy. Dej tak ešte viac naberal grády. Práve dynamickosť a akčnosť celého príbehu ma držala pri čítaní do skorých ranných hodín. Bála som sa toho, že Karen nebude mať akoby o čom písať, že len načrtne hlavný bod a potom bude príbeh umelo ťahať. Prekvapilo ma, koľko ďalších vecí vedela vymyslieť a skvelo zapojiť do príbehu, aby nepôsobil prvoplánovo.

Predsa len však musím jednu vec vytknúť - klišé charaktery. Aj napriek tomu, že som nemala voči žiadnej postave nejaký odpor, každá z nich bola len napodobeninou inej postavy buď z nejakej knihy, seriálu či filmu. Vzorná študentka, problémový chlapec, populárny chlapec, pekné dievča zlomené rozchodom - vzorec, ktorý môžete uplatniť na nespočetné množstvo iných hrdinov. Aj takáto postava môže byť skvelá, treba sa s ňou však poriadne vyhrať a ja som mala pocit, že v tomto smere to autorka nedotiahla úplne dokonca. Ostatným prvkom, na ktorých bol príbeh založený, nemám, čo vytknúť. Dôležitým pozitívom bol aj jazyk knihy, ktorý rozhodne sadne čitateľom v rôznych vekových kategóriach, vážnosť situácie bola doplnená aj o úsmevné momenty. Navyše, príbeh bol vykreslený tak reálne, že si viem predstaviť, že by sa skutočne stal. Čo je trošku desivé. A uletené. 

Nakoniec som sa rozhodla pre štyri lajky. Plný počet som neudelila práve pre nedokonalé stvárnenie postáv, ktoré by si zaslúžili väčšiu pozornosť. Aj napriek tomu, že som nemala vysoké očakávania, ma príbeh prekvapil a zaujal, dokonca rozmýšľam nad tým, že by som v budúcnosti dala ešte podobným titulom šancu.

https://www.bux.sk/knihy/299077-jeden-z-nas-klame.html

6 komentárov:

  1. Mně se kniha líbila opravdu hodně, mám docela ráda, když si chci odpočinout, takové ty americké teenage filmy a tahle knížka mi je připomínala...:-D

    OdpovedaťOdstrániť
  2. Pekná recenzia, kniha ma zaujala, no nad kúpou som stále neuvažovala. Uvidím časom :))

    OdpovedaťOdstrániť