nedeľa 3. septembra 2017

Náhradní kluk - Kasie Westová

Čo predstiera a čo vlastne nie?

Když Gia dostane kopačky od svého přítele na parkovišti těsně před začátkem školního plesu, musí rychle něco vymyslet. Vždyť svým přátelům měla tuto noc dokázat, že Bradley existuje. A tak se rozhodne oslovit neznámého kluka a poprosí ho o laskavost – jestli by nemohl dvě hodiny předstírat, že je její přítel. Akorát že po plese už na něj nedokáže přestat myslet. Dokáže ho najít a vymotat se ze všech lží? A co se stane, až se do jejího života vrátí pravý Bradley? 






Náhradní kluk (v slovenčine Frajer na záskok) na prvý pohľad vyzerá ako nenápadná jednohubka stvorená na letné čítanie. Ja som sa k nej dostala len pred pár dňami, keď som dostala chuť na romantický príbeh. O Katie som už počula veľa a myslím, že patrí k veľmi obľúbeným spisovateľkám. U nás možno až taká populárna nie je, ale v zahraničí zožala veľký úspech a jej knihy sa tešia mnohým priaznivcom. Od Náhradního kluka som nemala príliš veľké očakávania, pred očami mi svietili kontrolky a dúfala som hlavne v dve veci - že to nebude klišé a že to nie je adresované skôr mladším ročníkom. Už po pár stranách som vedela, či sa moje obavy naplnili alebo nie.

"Nehodlala jsem se ten večer nikomu vnucovat jako falešná přítelkyně, a tak jsem se jenom zachechtala a vydala se za náhradním Bradleym."

Anotácia ma zaujala najmä preto, že som obrovský milovník kníh, ale aj filmov, ktoré riešia maturitné plesy, nejaké vzťahové predstierania a zatiaľ čo všetci nad týmito sladkými happy endami prekrúcajú očami, ja ich zbožňujem. Hlavná hrdinka Gia je mi možno v niektorých veciach podobná, ale najdôležitejšiu pre ňu je, že sa jej dlho ospevovaný, pred všetkými kamarátmi spomínaný, ale ešte nepredstavený Bradley vykašle. Ako zázrak z neba na tom istom parkovisku, kde dostala kopačky, objaví perfektného, skvelo vyzerajúceho chlapca, ktorého nahovorí, aby predstieral, že je jej frajer. Už teraz možno na vás kričí, že to znie ako poriadne klišé. Na prvý pohľad to tak síce je, v podstate aj na tie ďalšie pohľady, ale autorka sa dokázala s touto témou tak skvelo vyhrať, že mi to vôbec nevadilo. Celkovo z anotácie ani z prvých strán sa nedozviete nič svetoborné, nič svetoborné netreba ani očakávať. V takýchto prípadoch je preto rozhodujúce, či autorka z toho dokáže vykľučkovať a napísať dobrý príbeh, alebo či budete pri jej knihe prekrúcať očami na každej druhej stránke. Toto bol našťastie ten prvý prípad a Katie sa nenechala strhnúť a napísala proste skvelo sa čítajúci príbeh. Zo začiatku som postupovala pomaly, no už po pár stranách som chcela tie ďalšie pretáčať čo najrýchlejšie a dozvedieť sa, ako sa Giin vzťah bude vyvíjať. Keď však prišiel koniec, priala som si, aby mala kniha aspoň pár strán navyše alebo aby som mala v ruke pokračovanie. 

"Stiskla jsem mu ruku a pak jsem ji pustila. Držela bych se jí tak dlouho, jak by mi to dovolil."

Okrem toho najviac oceňujem práve to, že aj keď kniha môže byť prvoplánovo, ponúka omnoho viac, pretože aj za jednoduchým príbehom môže niekedy čitateľ objaviť niečo hlbšie. V tomto prípade autorka perfektne vykreslila Giinu rodinu - mali problémy, no tvárili sa, že nie sú, čím autorka práve poukázala na to, ako to v niektorých rodinách funguje, že rodičia zatvárajú oči pred trápeniami svojich detí. Tak isto autorka napríklad nenápadne rozobrala to, ako dnešná generácia mladých ľudí len neustále pozerá do mobilu, že v podstate nič iné ani nerobíme. Tak isto som mala pocit, že aj napriek tomu, že to nebola až taká hrubá kniha, Gia prešla za tých niekoľko stoviek strán poriadnou zmenou. Zo začiatku by som jej charakter neopísala práve najlichotivejšími slovami, ale postupne bolo až bijúce do očí ako sa menila k lepšiemu. Čo sa mi nestáva často je, že aj keď bol Bradley veľmi milým chlapcom, z postáv mi sadla najviac Bec, pretože práve ona podľa mňa najviac ovplyvnila Giu, aby nebola len nejaká naivná Twitter závisláčka, ale pozerala sa na svet už bez ružových okuliarov. 

Nakoniec musím povedať, že ma kniha veľmi milo prekvapila a dostala som viac ako som čakala. Príjemná, letná oddychovka, za ktorou sa skrýva oveľa viac ako by sa na prvý pohľad mohlo zdať. 

Za poskytnutie recenzného výtlačku ďakujem spoločnosti Albatrosmedia. Knihu si môžete zakúpiť TU.

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára