utorok 30. augusta 2016

Tajný život stromov - Peter Wohlleben

Čo cítia a ako komunikujú stromy?

Nemecký bestseller Tajný život stromov už druhý rok neopustil miesto v rebríčku najpredávanejších kníh a nadšené ohlasy čitateľov doteraz neustali. Opantaní autorovou mágiou sa ponoria do lesa a stromy sa stanú ich najbližšími priateľmi. Les je vytúženým miestom oddychu mnohých ľudí. Je synonymom ticha a nedotknutej prírody. Renomovaný lesník Peter Wohlleben umožňuje nahliadnuť doskrytého sveta stromov – a odhaľuje pozoruhodné veci: stromy majú pamäť, vymieňajú si posolstvá, cítia bolesť, dokonca môžu dostať úpal a časom nadobudnúť vrásky. Niektoré, napríklad duby, navzájom komunikujú prostredníctvom chemických vonných látok. Ak hmyz napadne nejaký strom, ten začne vysielať vonné signály a všetky stromy v širokom okolí upozorní na nebezpečenstvo. Peter Wohlleben čerpá zo svojich dlhoročných skúseností lesníka a predstavuje nám les z celkom novej stránky. Jeho zábavná knižka, plná nových informácií o stromoch a lesoch, nás núti žasnúť nad zázrakmi prírody.

Keby ste sa pozreli do mojej knižnice, väčšina kníh, ktoré by ste tam našli je romantická, väčšiu časť tvoria aj fantasy, no občas sa nájdu nejaké iné, zaujímavé kúsky, na ktoré nabadím len tak a proste ma niečím zaujmú. Tak to bolo aj v prípade tohto dielka. Kniha vyzerala zaujímavo a tak som si povedala, prečo jej nedať šancu? Na blogu Nathaly som taktiež našla pozitívnu recenziu, ktorá ma presvedčila ešte viac. 

"Čo je vlastne strom? Slovník ho definuje ako drevinu s kmeňom, z ktorého vyrastajú korene."

Keďže bývam na dedine, veľa krát sa zájdem pozrieť do lesa, chodím s kamarátmi opekať či grilovať, tak isto mám za sebou už pár výstupov na vyššie kopce a musím uznať, že keď máte zlú náladu, ste v strese, či vám vadí rušný mestský život a chcete len tak na chvíľu relaxovať, pobyt v prírode skvelo pomôže. Málokedy sa však zamýšľame nad lesmi, stromami ako takými a nie je žiadnym tajomstvom, že vyrúbavanie lesov je veľký problém a v súčasnosti je len ťažko s ním bojovať alebo ho aspoň nejako zastaviť. Význam stromov sa preto snažil ľuďom ukázať prostredníctvom svojho dielka Peter Wohlleben, ktorý celý život pracoval ako lesník a do kontaktu so stromami teda prichádzal dennodenne. Musím uznať, že píše naozaj krásne, bála som sa, že toto dielko bude len plné odborných výrazov, ktorým nebudem rozumieť, no milo ma prekvapilo, že som mala niekedy pocit, ako by som očítala krásny príbeh. O stromoch a o svojej práci hovorí s citom a tak aj keď sa príliš o prírodu nezaujímate a je vám ľahostajná, predsa sa len sa vo vás niečo pohne a či chcete alebo nie, samy začnete rozmýšľať nad tým, o čom Peter píše.

"Z velikánov sa stávajú vytúžené byty, túto službu však neponúkajú dobrovoľne. Vtáky, kuny i netopiere obľubujú najmä objemné kmene starých stromov."

Autor nielen vysvetľuje ako vlastne stromy fungujú, pomáhajú si a podobne, ale poskytuje tak isto aj množstvo rád pre bežného človeka, ktoré môžte využiť každý deň. Naučila som sa kopu nového, nič vám však nechcem prezradiť, aby ste si knihu vychutnali samy. Mám rada knihy, ktoré ma donútia premýšľať, rada sa k ním opäť vracia po určitom čase a znova sa zamýšľam. Moju maminu napr. napadlo, poznačiť si aj dobré rady z knihy na nejaký papier, aby sme ich mali vždy po ruke. Pokiaľ vám neprekáža zasahovať do knihy, môžte si priamo zvýrazniť jednotivé časti pomocou fixiek, ja však túto možnosť nepreferujem, keďže nerada niečo značím do kníh. Tajný život stromov je naozaj kvalitnou príručkou, je vidno, že si autor dal na nej záležať, je písaná formou, ktorá nenudí, ale naopak núti vás stále čítať ďalej a ďalej. Musím uznať, že mňa milo prekvapila. Bála som sa, že sa mi nebude páčiť, že ju len založím do knižnice a už niky nevytiahnem, no práve opak sa stal pravdou. Za mňa vám ju rozhodne môžem len a len odporučiť, ako som už spomínala vynikajúco sa prelína teória s radami v praxi a tak isto nechýba ani množstvo hlbokých myšlienok.

Myslím, že je podľa mojej recenzie jasné, aké hodnotenie si tento titul zaslúži. Nemôžem dať nič iné než 5 lajkov a povedať vám, že som naozaj spokojná a som rada, že sa mi tento netypický titul dostal do rúk. 

Za poskytnutie recenzného výtlačku ďakujem vydavateľstvu Tatran

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára