nedeľa 17. apríla 2016

J.K. Rowlingová - Harry Potter 5: Fénixov rád

Čo čaká Harryho na Rokforte tento rok?

Blíži sa piaty rok na Rokfortskej strednej čarodejníckej škole a pätnásťročný Harry Potter sa ocitá v plnom rozkvete puberty. Samozrejme, so všetkým, čo k tomu patrí...! K tomu sa pridá ďalšie neznesiteľné a nudné leto s Dursleyovcami, navyše mu veľmi chýbajú jeho nemuklovskí priatelia zo školy. 

Harry je veľmi, veľmi podráždený, lebo nevie, čo sa deje v čarodejníckom svete. A Lord Voldemort sa po rokoch vracia, aby opäť zaútočil! 

Návrat na Rokfort bude pre Harryho doslova vyslobodením. Ale naozaj?




Neverím, že je na tomto svete niekto, kto by nepoznal Harryho Pottera (keď už nečítal knihu určite aspoň videl film alebo o ňom aspoň počul). Je to jedna z mojich najobľúbenejších sérií a momentálne si dávam re - reading a keďže piaty diel je môj najobľúbenejší, určite si zaslúži osobitnú pozornosť. 

"Harry ho ignoroval. Cítil sa taký starý ako ešte nikdy v živote a zdalo sa mu nezvyčajné, že ani pred hodinou sa trápil pre obchod so žartovnými pomôckami."

Štvrtý diel skončil poriadne napínavo, Voldemort sa vrátil, nastáva temná doba a Harrymu sa komplikuje celý život. Čo je najhoršie, mnoho ľudí pochybuje, či sa naozaj Voldemort vrátil, alebo to aspoň skvelo hrajú. Myslím, že všetci veľmi dobre viete, ako dej pokračuje a pokiaľ sa náhodou k tomuto dielu niekto ešte nedostal, nechcem mu prezradiť nič podstatné. Ako je to už pri Rowlingovej známe, nechýba akcia ani dráma, autorka skvelo pôsobí na vaše city, jej stránky hltáte jednu za druhou. O tom, že je to jedna z najtalentovanejších autoriek ani niet pochýb, svet, ktorý vytvorila je proste neskutočný. Doteraz si pamätám, ako som čítala túto sériu, ako malá slečna na základnej som asi týždeň ani o ničom inom nehovorila. Viete čo je najlepšie? Že sa tak cítim pri čítaní jej kníh vždy. Je jedno, že v lete budem mať 20, proste stále mám skvelý pocit a chuť rozprávať o jej knihách celé hodiny. 

"Ozvalo sa tiché puk a tam, kde bola Siriusova hlava, zase blčali plamene."

Piaty diel sa mi páčil asi najviac preto, že obsahoval z každého rožka troška. Stretli sme sa s novými postavami, tvormi, bohužiaľ zomrie aj jedna z mojich najobľúbenejších postáv, Harry okúsi čo je láska, nechýba ani napätie, rýchly spád, skvelé spracovanie. Jediná vec ktorá ma mrzela je neprítomnosť Hagrida. Práve v tomto dieli sa ocitol naozaj len minimálne. Tak isto sa viac zameriame na Harryho sny a jeho prepojenosť s Voldemortom. Vždy ma fascinovala aké puto je medzi nimi a že sa z toho ešte nezbláznil. Okrem toho ma vždy najviac fascinuje, že autorka ešte aj to ako vykresľuje jednotlivé pocity postáv, podáva úplne úžasne a vás baví ešte aj to (väčšinou, keď sa autor rozhodne zamerať na vnútorné monológy, tak len krútim hlavou, že to zase bude). Chvály, chvály, samé chvály. Nič iné ani neviem na toto povedať. Skoro by so zabudla ešte na jednu veľmi podstatnú postavu - Dolores Umbridgeová. Nikoho neznášam viac ako ju, dokonca som chvíľami uvažovala, že aj Volďo je oproti nej len slabé zlo. Opäť raz z nej autorka spravila poriadnu mrchu a jej charakter bol neskutočný. Musím sa priznať, že je naozaj ťažké písať román na túto knihu. Všetci ju poznajú, niektorí ju možno nečítali, takže nechcem nič podstatné prezradiť a zároveň sa snažím dať dokopy nejaké zmysluplné vety, z ktorých by ste pochopili, prečo je fakt naozaj taká skvelá. Dúfam, že sa mi to aspoň trošku podarilo a ak je tu naozaj niekto, kto ešte tento podarený titul nečítal, tak to určite hneď (alebo čo najskôr zmeňte).

Určite vám je všetkým jasné, že si Fénixov rád zaslúži len a len plné hodnotenie, dokonca aj viac lajkov a ja som rada, že som si tento hrozný čas s mnohým učením aspoň trošku užila s takou dobrou knihou.

Za poskytnutie recenzného výtlačku ďakujem vydavateľstvu Megaknihy.sk. Knihu si môžete zakúpiť TU.

1 komentár: