nedeľa 21. februára 2016

Kódex Tieňolovcov - Cassandra Clare

Príručka (nielen) pre milovníkov Nástrojov smrteľníkov!

Kódex Tieňolovcov je najstaršia a najznámejšia príručka pre každého nefila. Od prvého vydania v 13. storočí je Kódex najlepším priateľom každého mladého Tieňolovca. Či už potrebuje poradiť s démonským jazykom, alebo si pripomenúť, ako sa správne drží stélé, s Kódexom po ruke sa nemusí ničoho báť. V najnovšom 27. vydaní Kódex opisuje všetky oblasti života nefilov: dejiny aj zákony nášho sveta; návod ako identifikovať jeho mnohých neľudských obyvateľov; ktorým koncom stélé sa kreslí; čo je pyxis; prečo nefili nepoužívajú strelné zbrane; kde majú bosoráci ukryté svoje značky a ako ich objaviť; odkiaľ sa berie všetka svätená voda. Kódex sumarizuje mnohé učebnice geografie, histórie, mágie a zoológie v jednom peknom a prehľadnom zväzku. Všetky starobylé drevoryty a stredoveké kresby sme v najnovšom vydaní nahradili modernými ilustráciami, ktoré oslovia a zaujmú aj najhipsterskejších mladých Tieňolovcov. Toto vydanie bude už čoskoro dostupné v knižniciach Inštitútov po celom svete a v takzvaných kníhkupectvách obyčajných.


Hneď na úvod poviem, že zvyčajne nečítam tzv. doplnky k sérií. Mám pocit, že neprinášajú už nič zaujímavé, čo by mohlo príbeh niekam posunúť a príde mi zbytočné za ne vyhadzovať kopu peňazí. Čo sa však týka Kódexu Tieňolovcov, rozhodla som sa urobiť výnimku. Hlavný dôvod bol, že je krásne spracovaný. Keď som si ho pozerala v kníhkupectve, naozaj ma očaril, ako pekne vyzerá a ako sa s ním vydavatelia a autori vyhrali. Okrem toho, to nie je žiadne 90 stranové dielko, ale dosť veľká "bichľa", ktorá už na prvý pohľad vyzerá zaujímavo. Práve tieto dva body viedli k tomu, že som sa nakoniec rozhodla, že urobím výnimku a dám tejto knihe šancu.


"Ohromuje ma, aká si poctivá študentka. Mimochodom, Simonovi kúp saténový plášť. Vieš, že po ňom túži."

Celá kniha je rozdelená na niekoľko častí, kapitol, ktoré sa venujú rôznym témam. Hneď zo začiatku nájdete informácie o tom, kto vlastne tieňolovci sú, ich základnú charakteristiku, ako si vyberajú mená a podobne. Neskôr sa dozviete viac o runách, zbraniach, či jednotlivých démonoch. Páčilo sa mi, že kniha tvorí takýto ucelený komplex a všetko máte pekne za sebou, jednoducho vysvetlené. Čo však oceňujem najviac, je, že tento kódex patril Clary. Okrem toho, že musela vypĺňať rôzne mini testíky, písala si tam aj vlastné poznámky, ktoré sú uštipačné, trefné a vtipné. A práve to robilo tento kódex zaujímavejším a lepšie čitateľným. Okrem toho do kódexu prispeli nejaký poznámky aj Jace a Simon, ich texty ste vďaka odlišnému písmu spoznali a pokiaľ už máte prečítané jednotlivé diely a poznáte ich povahy, nebude vám to robiť žiadny problém. Navyše sú stránky zdobené bohatými ilustráciami, ktoré polahodia nejednému oku. Bola som milo prekvapená, že aj keď kódex môže na prvý pohľad vyzerať nudne a mnohí si možno pomyslia, že je to len marketingový ťah, určite to tak neberiem, dostala som totiž oveľa viac ako som čakala. 


"Hej, táto časť mi teraz pripadá trochu naivná."

Aj napriek tomu, že kniha predčila moje očakávania a páčila sa mi, predsa len sa našlo jedno také menšie sklamanie a tým bolo, že kniha obsahuje málo nových informácií. Čakala som, že sa dozviem kopu nových vecí, o ktorých som ani len netušila, no pravdou je, že mnoho stránok je len akousi sumarizáciou informácií z prechádzajúcich dielov. Viem, že mnohých to poteší, že budú mať takto aspoň všetko pokope, no mne tam trošku chýbali nové fakty, informácie a nebyť vtipných poznámok našich hlavných hrdinov, možno by som sa začala nudiť. Našťastie je tento fakt oproti ostatným "výhodám" len malý nedostatok a ako som už spomínala, niektorým z vás možno ani nebude vadiť. Chcela by som ešte všetkým čitateľom pripomenúť, že sa jedná o kódex, takže je tam zbytočné hľadať nejaký dej. Videla som totiž na internete mnoho recenzií, kde ľudia dávali tomuto dielku nízke hodnotenie iba za to, že tam nenašli dej. Je to tým, že on tam ani nemá byť. 


Knihu hodnotím naozaj kladne a rozhodne vám ju môžem odporučiť. Nebyť vyššie spomínaného jedného nedostatku, dala by som jej aj plný počet, takto som ale jeden lajk stiahla. Pokiaľ patríte k fanúšikom tejto série, určite vás tento kódex poteší a nesmie vám chýbať na poličke.

Za poskytnutie recenzného výtlačku ďakujem internetovému kníhkupectvu Preskoly. Knihu si môžete zakúpiť TU.

3 komentáre: