sobota 10. októbra 2015

George R. R. Martin - Búrka mečov 2: Krv a zlato

Po celej zemi sa šíri chaos!

Keď zomrel kráľ Robert Baratheon, vypukla krvavá občianska vojna. Mocné rody využili príležitosť, aby sa vysporiadali s úhlavnými nepriateľmi a rozšírili svoju moc. Celé armády sa stretávajú v krvavých bitkách, horia mestá a hrady, vojaci masakrujú nielen obyvateľstvo, ale aj seba navzájom. V tomto neľahkom období, keď na Múre zostala len hŕstka obrancov, sa pohnú aj národy za Múrom, najmä nezničiteľní Iní, budiaci hrôzu a rozsievajúci smrť. 

Zo všetkých bitiek ale vyšiel najvíťaznejšie rod Lannisterovcov, aj vďaka intrigám a úskokom vysokej politiky, ktorá je doménou starého Tywina. Táto politika zasiahne aj mladučké dcéry Eddarda Starka. Sansu odvádza Malíček k jej tete Lyse, ktorú si berie za právoplatnú manželku, a naivná Sansa ani len netuší, čo má v skutočnosti za lubom. 

Arya, po udalostiach na Krvavej svadbe, beznádejne blúdi spustošenou krajinou, ktorá pripomína peklo.
Nie je to tak dávno čo sa na blogu objavila recenzia na prvú časť tretej knihy zo série Pieseň ľadu a ohňa. Ako som spomínala už pred tým, jedná sa o veľmi kvalitnú sériu, ktorá je určená skôr starším čitateľom, keďže okrem krvavých scén, zabíjania postáv, je naozaj komplikovaná a čitateľovi dlhšiu chvíľu trvá, kým pochopí celkovo príbeh. Oceľ a sneh bolo napísané naozaj skvelo a Krv a zlato absolútne nezaostávalo.

"Úzke točité schodisko vo Veži morského draka bolo pre majstra Cressena hotovým utrpením, odkedy si zlomil bedrový kĺb."

Tento diel bol oveľa viac zameraný na bitky, no popritom sa odohrávalo aj množstvo iného a čo sa mne najviac páčilo, sústreďoval sa aj na medziľudské vzťahy. Opäť raz by nemá zmysel prerozprávať, pretože autor odhaľuje jednotlivé fakty a tajomstvá pomaly, a preto vám nechcem pokaziť zážitok. Už som konečne mala pocit, že sa celkom dobre vyznám v postavách, najmä preto, že hneď ako som dočítala Oceľ a sneh, pokračovala som v čítaní tejto, aby mi nič neuniklo a navyše, keď už čítate s nejakým časovým odstupom, množstvo detailov, ktoré sa vám pred tým zdali nepodstatné a zabudnete a až neskôr zistíte, že boli potrebné. V tomto diele sa množstvo vecí konečne ujasnilo, začalo dávať zmysel a George spájal jednotlivé kusy ako puzzle. Musím uznať, že tento diel sa mi čítal zatiaľ najlepšie a najrýchlejšie a asi som si ho aj najviac užila. Autor napísal necelých 500 strán skvelého príbehu a ja môžem povedať len WOW! Nesmiem zabudnúť spomenúť ani skvelý preklad, ktorý určite urobil svoje. Obdivujem preklad tohto diela, keďže to rozhodne nebola ľahká úloha.

"Shae ho pobozkala na znetvorený zjazvený nos."

Mnoho čitateľov sa tejto série bojí kvôli jej rozsiahlosti. Keď som prišla za svojou maminou a povedala som jej, že toto by si mohla prečítať, že sa jej to bude páčiť, iba na mňa zostala pozerať, že či som sa zbláznila a či viem, koľko to má strán, že to skôr umrie ako to dočíta. Ja som sa však nevzdala, dala som jej pred nos prvý diel a výsledok? Už to číta celá rodina. Túto sériu odporúčam naozaj každému a keby som mohla robiť zoznam povinnej literatúry na školách, určite by som tam túto sériu zaradila (aj keď by ma asi študenti niekde zakopali a už by ma nikto nenašiel).

Za veľké plus teda považujem, že v tejto knihe bolo mimoriadne dobré striedanie krvavých scén, vzťahov, intríg - no proste dokonalá zmes všetkého čo potrebujete na to, aby ste si príbeh užili. Je jasné, že v takej bichli nájdete aj nejaké to hluché miesto, ale bolo ich tak málo, že by som ich spočítala na jednej ruke, takže som im nevenovala ani pozornosť. Nenašla som žiadnu chybičku, všetko bolo super a aj keď som si poriadne namáhala mozgové bunky, stálo to za to. 


Knihe nemôžem dať nič iné než plné hodnotenie. V poslednej dobe sa mi dostalo do rúk naozaj množvo skvelých kníh a Krv a Zlato je jedna z nich.

Za poskytnutie recenzného výtlačku ďakujem vydavateľstvu Tatran. Knihu si môžete zakúpiť TU.

3 komentáre:

  1. přesto , že dílo vypadá rozsáhle , čte se lehce - ale postav tam má opravdu hodně
    všem celou sérii doporučuji moje oblíbená

    OdpovedaťOdstrániť
  2. Tak ja mám rád jeho knihy, lebo je pán pera :)

    OdpovedaťOdstrániť