sobota 16. mája 2015

Nevítaní - Sophie Jordanová

Genetická informácia nikdy neklame!

Genetická informace nikdy nelže. Pokud se v ní píše, že jsi vrah, jednou se jím určitě staneš.
Je rok 2021 a ve Spojených státech amerických se několikanásobně zvýšil počet vražd. Čím dál tím více lidí má totiž tzv. HTS syndrom – jejich DNA obsahuje vraždicí gen. 
Davy je téměř dokonalá studentka prestižní střední školy, je krásná, chodí s úžasným klukem a je velmi talentovanou hudebnicí. Ale jednoho dne se celý její perfektní život sesype jako domeček z karet. Do jejího domu dorazí zástupci vlády a řeknou jí, že je nositelkou, tedy že je HTS pozitivní. Vlastní rodiče se jí začnou bát, přestože nikdy nikomu neublížila, vyhodí ji ze školy a ztratí všechno, co měla, o co se snažila, svou budoucnost.
Nositelů přibývá a svět, jak ho známe, se mění. Nikdo už se necítí v bezpečí. Lidi s HTS se začnou zavírat do internačních táborů. Davy má ale nakonec štěstí. Ocitne se ve speciálním výcvikovém táboře. Pokud se to dá považovat za štěstí – co z ní bude, když výcvik přežije? Vraždící monstrum? A dokáže se ubránit vlastním genům, nebo se stane vražedkyní?

Nevítaní sú mojou prvou knihou od tejto autorky. Jej prvá séria ma vôbec nezaujala a preto som sa tak trochu bála tohto diela. Anotácia však vyzerala naozaj lákavo a tak som si povedala, že je dobrý nápad dať tejto knihe šancu. Aj keď musí uznať, že toto dielko nebolo úplne dokonalé a mala som asi vysoké očakávania. 

"Zízam na svoj obraz v zrkadle. Na svoj krk. Tetovanie je oveľa väčšie, ako som čakala, hoci som ho pred tým videla na iných."

Davy bola kedysi ako všetky iné dievčatá - mala chlapca, kamarátov, chodila na prestížnu školu. Potom sa však zrazu všetko zmenilo, ona o všetkých prišla a dostala sa do tábora, kde ju vycvičia. V jej tele sa totiž nachádza gén, ktorý ju predurčuje na vraždenie. Čo sa teda Davy vôbec nepáči, no dá sa vzoprieť vlastnej DNA? Myslím, že nie, no za pokus to určite stojí. A tak sa s tým snaží vyrovnať aj Davy. Nie je to pre ňu jednoduché a úplne to chápem, no chcem povedať, že mi opäť raz správanie našej hlavnej hrdinky pokazilo čítanie. Bola to taká tá typická young adult hrdinka, ktorá sa proste na všetko sťažuje, moc všetko prežíva a mnoho vecí si komplikuje. Už som vyrástla z tolerovania takýchto hrdiniek a už ma to naozaj nebaví. 


Tento príbeh bol super. Vážne. Páčil sa mi ten námet, desilo ma, že by raz také niečo mohlo existovať, bolo to vymyslené naozaj dobre. Pravdaže, nechýbala tam nejaká tá láska, nejaké tie komplikácie a zaujímavý zvrat. Čo ma dosť prekvapilo, bol fakt, že táto séria pozostáva len z dvoch dielov a som mimoriadne rada, že sa autorka nesnaží príbeh len umelo natiahnuť. To som považovala aj za najväčšie plus pri tejto knihe. Nič nebolo navyše, autorka sa v ničom nepitvala dlho (ak to nebolo potrebné) a príbeh sa pekne posúval dopredu. Už som si všimla, že pri podobných knihách jednoznačne platí, že menej je niekedy viac. Okrem toho by som chcela povedať, že celá táto kniha je trochu pritiahnutá za vlasy a to si treba uvedomiť, inak sa vám kniha nebude vôbec páčiť. Mnoho vecí bol až príliš nereálnych alebo som nad nimi len krútila hlavou, no potom som si uvedomila, že je to len kniha. Tak prečo nie? Toto dielko malo dobrý námet, aj bolo vidno, že sa autorka snažila, len by to bolo treba ešte viac dotiahnuť do konca. Na to, že je to autorkine ďalšie dielo (ževraj to druhé v poradí) som čakala, že už bude viac vypísaná. Aj napriek tomu tam bolo pár základných chýb a ako som už spomínala, ani hlavná hrdinka nebola nič moc. 

"Kdesi sa vo mne ozve zvedavosť, čo presne znamená prísne potrestať."


Jedná sa o klasickú dystópiu a je možné, že v nej viacerí z vás nájdu prvky z Divergencie alebo Hier o život. Musím uznať, že ja nie som príliš fanúšik Hier o život, no Divergenciu mám veľmi rada, a preto mi nevadilo, že som tam niečo postrehla. Knihu však hodnotím za také lepšie priemerné dielko a určite by ste si ju mali prečítať, najmä pokiaľ máte radi dystópie :)


Knihe by som nakoniec udelila 3 lajky a som veľmi zvedavá, aké bude pokračovanie tejto knihy, keďže na dilógie nie som príliš zvyknutá. Myslím si, že táto kniha si bude hľadať svojich priaznivcov ťažšie, ale možno sa vám niektorým zapáči ešte viac ako mne. 


Za poskytnutie recenzného výtlačku ďakujem vydavateľstvu Albatrosmedia. Knihu si môžete zakúpiť TU.

2 komentáre:

  1. Mě se to líbilo, ale s dost věcmi souhlasím. :-)

    OdpovedaťOdstrániť
  2. Autorka má vždy celkom dobré nápady, ale aj mne sa toto páčilo oveľa viac ako jej séria Drakie... tam mi to pripadlo, ako keby ešte len testovala svoje spisovateľské schodnosti :D

    OdpovedaťOdstrániť