piatok 13. marca 2015

Nebe je všude - Jandy Nelsonová

Krehký, dojemný príbeh plný lásky a bolesti.

Sedmnáctiletá Lennie je knihomolka, má ráda muziku a svůj klarinet. Žije spokojeně ve stínu své báječné sestry a trochu jí hraje druhé housle. Sedmnáct let se dělily o šaty, myšlenky, radosti i strasti. Ale teď je Bailey mrtvá a Lennie najednou přespává v domě plném smutku pod zamračenou oblohou. Jako by někdo vypnul nebe. Lennie se navíc do toho všeho zamiluje – poprvé ve svém životě a hned do dvou kluků. Joeho tajemný úsměv trumfne snad už jen jeho hudební talent a Toby je tichý pohodář, skejťák a hlavně Baileyina velká láska.

Lennie z toho má pěkně zamotanou hlavu, jeden z kluků jí pomůže vymanit se ze smutku, druhý ji do něj naopak uvrhává. Lennie se pokouší vypsat si duši na každý kus papíru, který najde, ale pomůže jí to najít tu pravou cestu, svou vlastní melodii ve všem tom hluku na světě? Křehký a dojemný příběh o ztrátě a životě, palčivých pocitech bezmoci a nenávisti i lásce zároveň.

Čo sa týka knihy Nebe je všude, tak ste si možno všimli, že spôsobila poriadny rozruch nielen v českej, ale aj slovenskej knižnej sfére. Jandy Nelsonová už zožala veľký úspech v zahraničí, najmä so svojou knihou I´ll give You the sun - pričom táto kniha by mala vyjsť aj na Slovensku. Skôr ako však vyjde som sa rozhodla dať šancu teda jej ďalšej knihe s krásnou obálkou, skvelo znejúcou anotáciou, no nie príliš do detailov vymysleným a premysleným príbehom. 


"On má pravdu. To je přesně ono. Jsem bláznivě smutná a někde hluboko vvnitř chce jen jedno - lítat."

Lennie je úplne obyčajné dievča, ktoré ma rado knihy a svoj klarinet, no ešte radšej má svoju sestru Bailey, ktorá bola jej oporou aj najlepšou priateľkou. Lenže Bailey zomrie a Lennie zostáva vo veľkom smutnom dome, nevie ako pôjde ďalej a aby toho nebolo málo, celu situáciu skomplikú dvaja chlapci, ktorí o ňu prejavia veľký záujem - Joe a Toby. Každý z nich je iný a očarujúci, no je láska to, čo práve Lennie hľadá? Čo ak sa dočká ďalšieho sklamania?


Na prvý pohľad by sa mohlo zdať, že sa jedná o typickú sladkú romancu. Na začiatku tragédia, potom zrazu dvaja super ultra mega krásny chalani a 100 strán o tom, ako si hlavná hrdinka nevie vybrať, ktorí je lepší. ALEBO? Nebe je všude má tu výhodu, že tento stereotypný príbeh obišlo obrovským oblúkom a autorka sa rozhodlo, že celý príbeh napíše inak. Jej plán bol skvelý, nápad mala dobrý, len ho tak nejako úplne nedotiahla do konca a väčšinu diela skazilo to, že autorka proste nevedela písať tak záživne, že by som sa do knihy pustila a povedala si Wau, to je fakt super, neviem sa od toho odtrhnúť! Aj keď sa mi páčili básne, ktoré sa nachádzali na začiatku každej kapitoly a ktoré boli písané ručne na akýchsi kúskoch papiera, celkovo ma príbeh nedokázal pohltiť, knihu som musela viac krát odložiť nabok a mala som problém sa k nej po určitom čase vrátiť. 


Nechcem povedať, že by bola kniha zlá, alebo dokonca hotová katastrofa, skôr ide o to, že ma proste nezaujala. Aj napriek tomu, že naše postavy boli skvelé, dokonca som si celkom obľúbila aj Lennie. Ľúbostné trojuholníky príliš nemusím a dokážem ho v knihe akceptovať iba pokiaľ je dobre napísaný. Autorka má preto šťastie, pretože aj napriek tomu, že niektoré scény nezvládla, tento trojuholník vytvorila naozaj veľmi dobre a nebyť neho, príbeh by na niektorých miestach dosť stál a neposúval by sa vôbec dopredu, keďže ho práve Joe a Toby príjemne komplikovali a zamotávali.

Na knihu Nebe je všude som sa veľmi tešila, a preto ma ešte viac mrzí, že ma tak sklamalo. Autorka má veľký potenciál, ktorý musí ešte využiť a zdokonaliť a ja pevne verím, že sa jej to možno podarí v jej ďalšej knihe, ktorá by podľa všetkého mala vyjsť aj na Slovensku. Okrem toho, pokiaľ máte radi silné, dramatické knihy, ktoré skrývajú viac než len obyčajnú romantiku, určite by ste po tomto dielku mali siahnuť. Nie nadarmo sa predsa hovorí 100 ľudí 100 chutí :)


"Vubec se neovládam. Myslím, že takhle normálni lidi netruchlí."

Rozmýšľala som koľko lajkov knihe dať a nakoniec som sa rozhodla pre 3, keďže si ešte počkám na jej druhú knihu, ktorej hádam budem môcť dať aj plné hodnotenie. Jandy však určite dajte šancu už len kvôli krásnej obálke, ktorá je naozaj skvelá.


Za poskytnutie recenzného výtlačku ďakujem spoločnosti ALBATROSMEDIA. Knihu si možno zakúpiťnapríklad na tejto adrese.

3 komentáre:

  1. Zatím se na Nebe je všude nijak moc nechystám. Nikdo mě nepřesvědčil. že je dokonalé... Ale třeba na něj jednou dojde ;)

    OdpovedaťOdstrániť
  2. Také jsem knihu prozatím nečetla, ale v knihkupectví jsou s ní plné regály. Třeba si ji někdy přečtu, ale rozhodně děkuji za super recenzi :)

    OdpovedaťOdstrániť
  3. Škoda, já už jsem po Nebi několikrát pokukovala, ale raději jsem si chtěla počkat na recenze, protože se už bojím spontánního nakupování YA nebo NA :D Zatím tedy spíš nekoupím. Skvělá recenze!

    OdpovedaťOdstrániť