pondelok 1. decembra 2014

Solitaire - Alice Osemanová

Toto nie je žiadna love story. Alebo?

Pokud by vás to napadlo, tak tohle není žádná love story.
Jmenuju se Tori Springová. Ráda spím a ráda bloguju. Minulý rok – před tím vším, co se stalo s Charliem, a předtím, než jsem se musela vypořádat s maturitou, přihláškou na vysokou a faktem, že jednoho dne opravdu budu muset začít s lidmi mluvit – jsem měla kamarády. Všechno bylo úplně jinak, řekla bych, ale to teď skončilo.

Teď je tady Solitaire. A Michael Holden.

Vím, o co se Solitaire pokouší, a Michael Holden je mi ukradenej.
Fakt jo.
Solitaire je výborný debut devatenáctileté Alice Osemanové, ideální pro všechny, kteří se nadchli pro příběhy Johna Greena či Rainbow Rowellové. Její hlavní hrdinka Tori je cynická až do morku kostí a autentická středoškolačka stejně jako její autorka.

Solitaire ma zaujalo hneď od začiatku. Na prvý pohľad určite hneď zaujme krásna obálka. Nielen, že je v rozpore s anotáciou, ktorá hovorí, že sa nejedná o love story a pritom obálku zdobí srdce? Navyše je naozaj pôsobivá a ani neviete ako pekne vyzerá na poličke. Okrem toho tá anotácia je taká mätúca, že sa knihe nedalo odolať. Bola som veľmi zvedavá, či sa nebude jednať naozaj o love story. A bola som teda mimoriadne prekvapená!


"Kromě mého nového známeho Michaela Holdena mi celým jménem říkali jen dva lidi v životě. Ten první je Charlie a ten druhý ..."

Tori je obyčajné, nie príliš zaujímavé či populárne dievča, po ktorom nejdú všetci chlapci na škole a ktoré sa nehrá na žiadnu primadonu. Tak isto nemá žiadne nadprirodzené schopnosti, smiech k jej povahe nepatrí a škola pre ňu predstavuje skôr utrpenie ako radosť. Až kým sa zrazu neobjaví blog Solitaire a Torin život sa zmení.  Už nie je taký nudný, hrozný a Tori začne v niečom nachádzať zmysel. A kto za to všetko môže?


Tori je zo začiatku neskutočne otravná! Je cynická, pesimistická, nič sa jej nezdá dosť dobré, aj Vianoce sú častejšie ako jej dobrá nálada. Naozaj som mala prvých pá desiatok strán chuť jej naplieskať! Po určitom čase, keď sa kniha rozbehla, zlepšil sa aj charakter Tori a už nebola taká otravná. Nemôžem povedať, že by som si ju nejako veľmi obľúbila, ale skôr sa dostala do roviny, kedy som ju už dokázala zniesť a neprekážala mi. Nemala som ani pocit, že by sa na scéne objavila nejaká iná, významná postava, ktorá by ma nejako extra zaujala. Našlo sa pár tých sympatickejších, ale ani jedna z nich mi nedokázala prirásť k srdcu.


"Já jsem fakt exot. Doopravdy. Přísahám Bohu, že jednoho dne i zapomenu, jak se probudit."

Kniha sa mi čítala v celku dobre, ľahko. Stále nechápete prečo? Čo na nej bolo výnimočné? Opis jedného dievčaťa? Presne ten! Asi až do polovice knihy som nechápala o čom presne má ísť, aká je vlastne podstata. Možno to ešte úplne nechápem ani teraz. Kniha sa vak čítala tak dobre, bavilo ma sledovať život Tori, ako sa vyvíjala a ako ju zmenil blog. Bolo to také oddychové, jednoduché čítanie,  proste sa mi páčilo. Jasné malo svoje nedostatky a bolo vidno, že nebolo ešte úplne dokonalé. A či teda nebola kniha iba obyčajnou love story? Na prekvapenie, naozaj nebola :) Jasné, nejaká tá láska tam bola (aká by to bola kniha pre mládež bez lásky), ale bolo jej naozaj len veľmi málo, tak primerane a určite sa nedá povedať, že by sa kniha sústreďovala len na ňu. Myslím, že výnimočnosť je práve v tom, ako ju autorka napísala. Aj keď nemá úplne dokonalý dej, či postavy, číta sa skvelo a vy sa od nej nebudete môcť odtrhnúť.


"Pak pár vteřin ani ejdna nic neříkame. Jen se usmíváme."

Kvôli pár nedokonalostiam by som knihe jeden lajk stiahla, ale to nech vás od čítania vôbec neodradí.Knihu môžem odporučiť všetkým, najmä pokiaľ máte chuť na niečo jednoduché :).

Za poskytnutie recenzného výtlačku ďakujem spoločnosti Albatrosmedia. Knihu nájdete TU.

1 komentár: