pondelok 24. marca 2014

Mesačné slzy - Bettina Belitz

Môže Elisabeth starosť o Paula a láska ku Colinovi zraniť hlbšie, ako ten najpriepastnejší sen?

Elisabeth prežila krásne leto. Odhalila tajomný svet nočných môr a do jednej z nich sa zamilovala - do Colina. S príchodom jesene však Colin zmizne. Ellie je osamelá a v noci ju mátajú zlé sny, po ktorých sa zobúdza rozrušená. Aby prišla na iné myšlienky, odíde k bratovi do Hamburgu. Paula však vôbec nespoznáva. Je vyčerpaný a uštvaný a zdá sa, že pred ňou niečo tají. Komu môže veriť? Nájde dosť odvahy, aby sa postavila vlastnému strachu? Ellie netuší, že starosť o Paula a láska ku Colinovi ju môžu zraniť hlbšie, ako ten najhorší sen...
Bettina Belitz sa nám prvý krát predstavila s knihou Ukradnuté sny. Aj keď sa na túto knihu na blogu neobjavila úplne najkladnejšia recenzia, predsa len som nechcela zavrhnúť celú sériu a tak som sa pustila aj do druhého dielu - Mesačných sĺz, s tým, že som pevne verila, že autorka už dozrela a druhý diel napísala lepšie. Okrem toho, že ma chytali obavy už len z toho, že sa jedná o druhý diel ( stými je to vždy kritické), bála som sa aj, že autorka dokazí všetko, čo v prvom dieli vytvorila. A ako to dopadlo?

"Po jedle pravidelne siahal po slaných tyčinkách, čokoláde, slaných tyčinkách (jeho odôvodnenie: po sladkom potrebujem niečo slané), potom si dal šnaps, ..."

Na moje (aj vaše) počudovanie kniha nezačína v momente, kedy jej predchodkyňa skončila, čím spôsobí svojmu čitateľovi mierny šok. Príbeh nebude zameraný len na vzťah Colina a Elisabeth (dokonca sa mi zdalo, že sa miestami riešil až príliš málo) a v pozadí sa bude rozvýjať noho vedľajších línií, ktorým autorka venovala dostatok času. Ukradnuté sny ani Mesačné slzy nepatria zrovna k oddychovkám, keďže sú to zhruba päťsto stranové bichle, prepchaté opisy a rôznymi nudnejšími pasážami. Čo ma však (ne)zarazilo bol črtajúci sa ľúbostný trojuholník. Naozaj ich neznášam a neviem, prečo si vždy autorky myslia, že keď vopchajú ďalšieho ňuníka do knihy, tak sa potešíme (vážne, už je to trochu otrepané). Našťastie musím povedať, že sa nejaké extra pomätenia mysle v tomto prípade nestali a tak by malo zostať všetko v poriadku. Pokiaľ ste si zvykli na Elisabeth už v prvom dieli, v dvojke by ste s ňou opäť nemali mať žiadne problémy. To isté môžme povedať aj o Colinovi, ktorý si ma v druhom dieli získal ešte oveľa viac. Aj keď sa ich vzťah berozvýjal až tak veľmi, ako by som si priala, celkovo môžem túto časť knihy zhodnotiť kladne a autorke dať palček hore za celkom zvládnutú chémiu postáv.

"Gianna a Paul však nasledovali môj príklad a synchrónne stuhli. Gianna kŕčovito prehltla, potom to chvatne zaliala poriadnym dúškom vína."  

Náme a dej - pútavé. Chémia postáv - obstojne zvládnutá. Lúbostný trojuolník - dal sa prekusnúť. Najväčšie trápenie - opisy a štýl autorky. Neviem či je to týmito knihami, ale celkový štýl autorky mi strašne nesedí. Beriem, že má príbeh vymyslený pekne do detailov, ale prisámvčaku, že som bola miestami pri čítaní zrelá na psychitariu. Ak nerátam začiatok knihy (ktorý sa ťahal ako žuvačka), tak určite musím spomenúť množstvo pasáží, ktoré boli také nudné a zdĺhavé, že zatienili celý gradujúci príbeh, ktorý sa rozbiehal. To nehovrím ani o opisoch, ktorými sa táto kniha môže popýšiť. Proti hrubším knihám nemám nič, no pokiaľ sa autorka len silou mocou snaží predĺžiť nejaký príbeh, nie som z toho úplne nadšená. Pokiaľ autorka vie písať, tak dokáže napísať hocikoľko stranpvú knihu napísať skvelo. Pokiaľ to však autorka takto skvelo nevie, mala by niektoré pasáže radšej vymazať a preškrtať a skrátiť celýpríbeh aj napolovicu. Nemôžem poveda, že by Bettina patrial k nejakým zlým spisovateľom, skôr by osm ju možno zaradila medzi tých, ktorí mjaú potenciál vydať skvelú knihu s neokukaným námetom, no kvôli nejakému (mne neznámemu) dôvodu, to voľako nevyjde. Aj keď možno moje recenzie pôsobia (príliš) negativisticky nie je to preto, že by ma autorka hádam svojou knihou naštvala, skôr by som len povedala, že ma mrzí te premrhaný potenciál. Aj keď mala táto kniha viacero výhod a bola napísaná lepšie ako jej predchodkyňa, predsa len jej nemôžem dať úplne najlepšie hodnotenie.

"Bleskovo som sa zohla a pretláčala som sa masami. Podlý štípanec tu, úder lakťom tam a hrana ruky onam."  


Čo sa týka knihy, tak si určite nezaslúži zlé hodnotenie. Aj keď u mnohých blogeorv dostala o kúsok vyššie hodnotenie, u mňa získva 3 lajky. Pevne verím, že sa autorka ešte polepší a prekvapí ma ešte lepšou knihou. Pokiaľ však nad touto sériou váhate, nezrieknite sa jej. Aj keď možnom niektorým nesadne, určite si u čitateľov nájde veľa priaznivcov :)

Za poskytnutie recenzného výtlačku ďakujem vydavateľstvu Fragment. Knihu nájdete TU.

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára