utorok 30. júla 2013

RECENZIA: C. Handová - Zasvätená

Pokračovanie úspešnej knihy Nadpozemská

Clara sa vzoprela svojmu poslaniu a rozhodla sa z horiaceho lesa zachrániť Tuckera. Odhalí však Christianovo tajomstvo: je tiež anjelom. Spojenie medzi Clarou a Christianom sa prehlbuje, ako keby ich k sebe viazalo osudové puto. Clara ale ľúbi Tuckera a rozhodne sa s ním zostať. Situáciu zhoršuje nová vízia, v ktorej sa Clara so svojimi blížnymi ocitá na pohrebe - zúfalo sa snaží zistiť, koho stratí. Je možné zmeniť budúcnosť? Zachráni toho, kto má zomrieť? Je možné beztrestne odmietnuť splnenie poslania? Dokáže Clara bojovať s Čiernym krídlom, ktorý ju sleduje a zahaľuje svojím nekonečným smútkom? Bude konečne Clara zasvätená do tajomstiev vlastného osudu, dozvie sa od svojej mamy všetko, čo jej zatiaľ bolo zatajované?
Clara musí byť statočná - temné sily sú stále nablízku...
Cynthia ma milo prekvapila už pri prvom dieli - Nadpozemskej. Aj keď písala o anjeloch, téme veľmi populárnej, prišla opäť s niečím novým, zaujímavým a môjmu srdcu veľmi blízkym. Bola som zvedavá ako sa s anjelskou tematikou Cynthia vyhrala tentokrát a či sa Zasvätená bude rovnať svojej predchodkyni okrem kvantity aj svojou kvalitou, alebo či zostane iba v jej tieni.

V prvom dieli tejto trilógie nám autorka vykreslila svet anjelov dokonale, pohrala sa s detailmi a každú postavu, ktorá zohrávala dôležitú úlohu v Clarinom živote, mala perfektne vymyslenú. To však nemôžeme povedať o druhom dieli. Niektoré postavy boli nedokončené, hlavne Clarin brat Jeffrey bol najviac nedomyslenou postavou. Na začiatku som mala pocit, že si pre neho Cynthia niečo poriadne prichystala, no neskôr sa dosť strácal z scény, ako keby si autorka zrazu všetko rozmyslela. Okrem neho sa len pár krát objavila na stránkach Zasvätenej Wendy - Tuckerova sestra a Clarina kamarátka. Čo sa však týka postáv, najhoršie bol na tom asi Tucker. Zatiaľ čo v prvom dieli bol ústretovou postavou, v druhom bol odsunutý na druhú koľaj. Vyznania lásky či roztomilé bozky už v podaní tejto dvojice veľmi neuvidíte, na scéne sa totiž vo svojej plnej paráde objaví Christian, potom Christian a ešte raz Christian. V celej knihe sa nájde naozaj len minimum strán, na ktorých jeho osoba nie je spomenutá. Clara k nemu začne prechovávať oveľa väčšie city, začnú spolu tráviť oveľa viac času, až sa to nakoniec zvrtne. Chudák Tucker sa na to mohol iba pozerať a márne dúfať, že sa jeho Clara opäť spamätá a prestane sa správať neskutočne pochabo a hlúpo.

Celá kniha na mňa pôsobila smutným, dokonca niekedy až deprimujúcim dojmom, keďže sa dej knihy točil hlavne okolo snov (vízií) Clary, ktoré tentokrát súviseli s pohrebom. Keď sa Clara nesústreďovala na pohreb, v mysli sa jej vynárali obrazy Tuckera a Christiana. Milostný trojuholník sa ešte viac prehĺbil a na konci knihy sa už z toho zmätku, čo tam nastal, nedalo absolútne vyznať, a preto bude veľmi zaujímavé sledovať ako sa to nakoniec skončí a koho si Clara vyberie. Najskôr som aj ja bola hrdou členkou teamu Tucker, no Christian u mňa v druhom dieli oveľa viac zabodoval. Autorka nám ho ukázala v úplne inom svetle a jeho kvality sa zväčšili. Veď uvidíte sami :)

Čo sa týka celkového hodnotenia, nebude až také pozitívne. Cynthii tentokrát udeľujem len 4 lajky (rozmýšľala som dokonca aj nad tromi). Zasvätená patrí medzi knihy, ktorá sa síce čítajú dobre, no niečo im chýba. Často premýšľam nad tým, či v YA literatúre nie sú dvojky prekliate. Príde mi to tak, ako by mal autor vždy vymyslený začiatok a koniec, no tak trochu pozabudol na to, že aj medzi tým musí byť niečo, čo čitateľa bude zaujímať.